I juni 2013 levererades M/S Strömcrona till rederi Käringötrafiken AB.
Den 19.e januari 2007 kommer M/S Strömstierna till Käringön. En helt ny färja, en helt ny epok. Rederiet är Käringötrafiken AB med redarn Björn Tolbin
Inom kort kan ni läsa Mer här och se bilder från ankomsten till ön...
Nu är det Käringötrafiken AB som är rederi, fortfarande med Björn bakom rodret. År 2006 köptes detta fartyg in och hon har tidigare trafikerat linjen Hanö – Nogersund i Blekinge.
Firma Björn Tobin införskaffade detta fartyg 1988 från Norge. Det var ett kombinerat gods- och passagerarfartyg som var byggt 1970. Under tiden 1970 - 1988 ägdes fartyget av Finnmark Fylkesrederi i Hammerfest och efter tiden på Käringön såldes fartyget till ett partrederi i Helsingborg. Idag ägs fartyget av Marin Mätteknik i Göteborg och används som just ett mätfartyg!
Ett av de roligaste minnena från denna båten måste ändå vara när man lossade varor till affären (tror Björn körde kranen). Plötsligt börjar en stor burk majonnäs att röra på sig, far ned i bryggan och däcksman Börje Mattsson får en kaskad av majonnäs över sig...
Firma Björn Tobin införskaffade detta fartyg 1983 och har varit en fantastisk passagerarbåt för oss här ute på Käringön.
Firma Björn Tobin har m/s Aina i persontrafik från mars 1975 till april 1983. Fartyget finns dock kvar på ön för godstrafik fram till 1987 då hon togs ur trafik och höggs upp.
Firma Björn Tobin tar över trafiken mellan Käringön och Hälleviksstrand.
Det första fartyg som går i trafik med Björn som redare är M/S Sotefjord som inchartrades från Gustav Karlsson i Kungshamn.
Tja, mina barndomsminnen från Gulli, Göran & Lars-Gunnar är fastetsade.
Men är det någon därute som kan hjälpa mig med lite fakta och en bra bild vore jag tacksam!
Idun byggdes år 1907 vid Ljunggrens Mekaniska Verkstad i Kristianstad. Beställare var Ångfartygsaktiebolaget Bengtsfors - Nordmarken. Senare såldes fartyget till Anders Botvid Karlsson, Hovenäset och gick i trafik mellan Kungshamn och Lysekil.
Därefter hamnade Idun på Gullholmen och fartyget fick ett nytt maskineri, en motor på 90 hk.
1962 köptes fartyget av Lars-Gunnar Gunnarsson och sattes in i trafik mellan Käringön och Hälleviksstrand. Sju år senare fick Idun ett omfattande maskinhaveri som satte stopp för vidare trafik. Trots flera försök att sälja fartyget kom ingen ny köpare till och fartyget blev liggande i Göteborg till dess att hon skrotades.
Här går gränsen för mig, men har DU något att tillföra så lägger jag gärna in det här!
Rolf karlsson
tel: 0702-814555
skicka e-post